wz

Tvoříme a hrajeme si s malými dětmi

 

 

 

Tuto kategorii jsem se rozhodla vytvořit, protože jsem na internetu nemohla nic pořádného najít. Vedla jsem cvičení pro

děti a mateřský klub a nápadů a her pro malé „plínkáče“ je žalostně málo!!! Doufám, že tím

pomohu nejedné mamince či vedoucí cvičení nebo jako inspiraci pro mateřská centra.

 

 

HONIČKY

POHYBOVÉ_HRY

CVIČENÍ_S_MÍČEM

Cvičení s netradičními materiály

CVIČENÍ_NA_NÁŘADÍ

LOGOGYMNASTIKA

Tvoříme s dětmi

 Říkanky s ukazováním

 

 

 

 

 

 

 

 

HONIČKY

Čertovská honička (pro starší děti)

pomůcky: šátek

Tato honička je v podstatě obrácená. Všichni mají babu a honí jednoho „čerta“. Čert si strčí šátek za kalhoty, aby mu vyčuhoval jako ocas. Ostatní děti se jej snaží ukořistit. Kdo čertovi ocas vytrhne, stává se čertem.

 

Honička s kloboukem (pro starší děti)

pomůcky: klobouk

Postup jako při první honičce, ale místo šátku má vyvolený na hlavě klobouk, který se mu všichni snaží ukořistit.

 

Sedací honička

Klasická honička, koho chce baba chytit, tak ten si sedne.

 

Květinová honička

Opět klasická honička, koho však chce baba chytit, tak ten řekne jméno kytky a čupne si. V ten okamžik je však zaklet a vysvobodit ho může jen ten, který není zakletý a utíká před babou. K vysvobození dojde dotekem na hlavu.

DALŠÍ VARIANTY: stromová honička - říkáme jména stromů, zvířecí honička - jména zvířat, atd...

 

POHYBOVÉ HRY

ROZCVIČKY PRO RODIČE A DÍTĚ:

1.) chůdy - dítě se k nám obrátí zády a dá svoje šlapky na naše nárty, chytneme se za ruce a takto pochodujeme

     - děláme menší kroky, větší, do boku, pozpátku, měníme výšku kroku, délku....

2.) letadlo - chytneme dítě za ruce (případně v podpaží) a motáme s ním dokola

     - zpomalujeme, zrychlujeme, létáme výš a níž

3.) letadlo 2 - dítě chytneme za ruku a nohu a opět létáme

      - zrychlujeme, přistáváme,....

4.) sedneme si na zem, rozkročíme nohy a dítě běhá kolem našeho těla

     - je za zády, pak přeskočí jednu nohu, druhou a zase zaběhne za záda....

5.) most - prohneme se a uděláme most, dítě podlézá

     - můžeme rozkročit nohy a roztáhnout ruce- dítě prolézá různě z boku, ze zadu do předu,....

6.) na koníčka - klekneme si na čtyři a dítě vozíme jako na koni

7.) nůše - neseme dítě na ramenou a nebo na zádech, měníme rychlost chůze, délku kroků...

 

8.) dítě "mrká" ručičkama

9.) ruce ohneme v lokti a děláme, že máváme křidýlky

10.) vytahujeme ruce za sluníčkem - dítě propne špičky a snaží se "dotknout" stropu

11.) pochod - dospělí si stoupne před dítě a všichni společně pochodují dokola, při pochodu děláme různé cviky

       - chodíme jako kačenka

      - na písknutí uděláme vždy dřep

      - běháme, zpomalujeme

      - skáčeme po jedné noze a pak po druhé

      - kolíbeme se jako tučňáci s rukama za zády

      - chodíme po boku,...

 

Mravenci (pro děti od 10 let do 100 let)

pomůcky: balonek, delší šňůrka, izolepa, rýsováčky

Děti rozdělíme na družstva a ohraničíme pole (vhodné je větší hřiště nebo tělocvična). Každý si nafoukne balonek (nejlépe každé družstvo svoji barvu), zaváže na delší provázek. Provázek obtočí kolem svého pasu tak, aby balonek tvořil "zadeček" jako u mravence.

Na čelo si každý pomocí izolepy nalepí rýsováček (ostrým hrotem rýsováčku propíchneme lepící stranu pásky a toto si nalepíme na čelo).

Ve hře se snažíme vyřadit spoluhráče tak, že jim propíchneme rýsováčkem jejich "zadeček".

Je to vtipná hra, protože pracujeme hlavou a tou se snažíme prasknout balonek ostatním.

 

CVIČENÍ S MÍČEM

Balónkování (pro mladší děti)

pomůcky: nafukovací balónek a šňůrka

Maminky dětem nafouknou balonky a mohou je požít místo rozcvičky.

1.) dítě pinká nad hlavou, balonek nesmí spadnout na zem

2.) dítě pinká hlavou

3.) do balonku kopeme pouze nohou a udržujeme ho ve vzduchu

4.) maminka s dítětem si háže

5.) do balonku pinká střídavě jednou a druhou rukou

 

POHYBLIVÉ KOŠE (pro starší děti)

pomůcky: provaz, 2 velké kbelíky, či sudy, míč

Vyznačíme hrací plochu, rozdělíme děti na dvě družstva. Každé družstvo si zvolí svého košaře. Košařovi přivážeme na záda koš = kbelík. Družstva hrají klasickou házenou, ale s tím problémem, že koše se pohybují po prostoru a samozřejmě se snaží před míčem utéct.

 

CVIČENÍ S NETRADIČNÍMI MATERIÁLY

 

Novinové šaty

Noviny přehneme na půlku, položíme si je na hrudník a musíme s nimi běhat tak rychle, aby nám nespadly. Poté je rozložíme na půlky a to samé opakujeme.

· obměna: noviny si položíme jako stříšku na hlavu a snažíme se pohybovat po prostoru, aniž by nám spadli

 

Bazén

pomůcky: dvě lavičky, dvě žíněnky

Dvě lavičky postavíme naproti sobě tak, aby leželi na boku. Vzdálenost od sebe asi 1 m. Jejich konce zarazíme žíněnkami a do prostoru naházíme papírové koule. Děti jimi proplavávají. Můžeme je různě pošťuchovat, hrát si na žraloky atd.

 

 

Slalom

Zmačkané papírové kuličky můžeme také použít jako překážky ke slalomu. Děti mezi nimi musí kličkovat a doběhnout si nakonec tělocvičny pro bonbóny.

 

Odpadky

Maminky a děti se rozdělí na dvě družstva. Mezi nimi je dělící čára lavička = plot. Na každou stranu dáme stejné množství „odpadků“ = papírových koulí. Na povel musí každé družstvo vyčistit svou zahrádku tak, že hází všechny odpadky k sousedům. Na povel obě družstva přestanou házet a vyhrává to, které má na svém pozemku méně odpadků.

 

CVIČENÍ NA NÁŘADÍ

Houpací síť

pomůcky: deka, žíněnka

Na zem položím žíněnku a na ni deku. Dítě si lehne do deky = houpací sítě a dvě dospělé osoby chytnou deku vždy za dva rohy a dítě v „síti“ pohoupají.

 

Medvědí můstek

pomůcky: lavička, žíněnka

Za lavičku položíme žíněnku. Děti chodí po můstku = lavičce přes potůček. Na konci seskočí na žíněnku.

(obměny: žížalí cesta = děti se po lavičce plazí, kačení cesta = děti přejdou ve dřepu, psí cesta = lezou po čtyřech,…)

 

U veverky na rozhledně

pomůcky: žebřiny, lavička, žíněnka

Lavičku zahákneme jako skluzavku za žebřiny. Děti nejprve vylezou jako veverky na rozhlednu a pak se sklouznou po lavičce dolů

 

Na tarzana (pro starší děti)

pomůcky: malá bedna,  švédská bedna, kruhy, velká matrace

Za sebe postavíme malou bednu, pod kruhy švédskou bednu a za ni matraci. Děti vylezou pomocí malé bedny na švédskou bednu a na kruzích se zhoupnou na matraci.

 

Po žraločí stezce (varianta pro mladší děti)

pomůcky: menší bedna, dvě lavičky, žíněnka, balonky

Z bedny odděláme víko a za každé strany na ni zavěsíme lavičku tak, aby mezi nimi vznikla "propast" . Za druhou lavičku položíme žíněnku, na kterou budou děti seskakovat. V propasti na děti číhá hladoví žralok, kterého míčkem = krmení, nakrmí a on je nechá projít.

DALŠÍ VARIANTY: děti přechází rovně, po boku, po zadu, plazí se, lezou po čtyřech jako pejsek, kolíbají se jako kačenka, střídají krok s dřepem, kutálí před sebou míček....

Nákres:

 

Temná propast (varianta pro starší děti)

pomůcky: dvě lavičky, švédská bedna, žíněnka. Trasu sestavíme stejně jako u předchozí hry. Pozor ovšem! Sklon je mnohem větší a hrozí úraz, proto děti hlídáme.

 

Parašutista (mladší děti)

pomůcky: kruhy a žíněnka

Pod kruhy položíme žíněnku. Malé děti zavěsíme nohama do kruhů jako do houpačky. Děti se chytnou pořádně lan na kruzích a houpáme je. Hrajeme se na parašutistu, který padá s padákem. Simulujeme vítr - s dítětem točíme, houpeme do různých směrů, atd...

 

Parašutista 2 (pro mladší děti)

pomůcky: zvýšené místo (bedna, židle,...)

Dítě stojí na zvýšené ploše a na znamení skáče do náručí dospělé osoby.

 

Opičky (pro starší děti)

pomůcky: delší řada žebřin

Děti vlezou tak na 3 až 4 žebřinu od země a snaží se z jednoho konce přelézt na druhý a zase zpátky. Rychlejší děti se při dostávání zpátky musí vyhnout svým kamarádům. Je na nich, jestli kamarády "přelezou, nadlezou" apod. Jde o to, se vůbec nedotknout země.

 

Na žabičku (pro mladší i starší děti)

pomůcky: posuvný skákací můstek na žebříku, matrace

Můstek umístíme na nejnižší možnou výšku a děti na něj vylezou, případně je maminka vysadí, a jako žabka seskočí do vody (na matraci). Postupně můstek posunujeme výš a výš.

Pro starší děti to samé, ale z vyšších míst.

 

LOGOGYMNASTIKA

 

LOGOGYMNASTIKA = spojující pohybový projev dítěte s mluveným projevem, který je zaměřen na

                                     nesprávně vyslovované hlásky

SLON

 

TVOŘÍME S DĚTMI

ŘÍKANKY S UKAZOVÁNÍM

zpět na techniky